tisdag, maj 30, 2006

Vykort från Tornedalen

I söndags morse när jag körde till Svanstein och Vårexpo, frapperades jag av landskapets skönhet, när jag passerade Kuivakangas, Korva och Juoksengi. Färgerna så starka och så klara: de bruna åkrarna, de gröna ängarna, den mörkblå älven, bergen, som på håll, blånar, den ljusblå (men inte klara) himmel med vita moln. Det var Mors dag, söndagen den 25 maj, och på sina håll vajade den svenska blå-gula flaggan i vinden, och det var som om hela Tornedalen hyllade sina mödrar. Över nejden vilade en stillhet och värdighet, samtidigt som den prunkade av grönska; av nyutspruckna löv och frodigt gräs, och jag tänkte... kanske är det nu Tornedalen är som vackrast. Eller så är det kanske just nu vi längtat mest efter att återse grönskan, känna varma vindar och värmen av solen på blek hud.

Ikväll har kommunkretsens webmaster Sören Lejonclou och jag, filat och putsat på kretsens hemsidor. Resultatet ser ni här. Det är mycket att göra ett valår som detta.

Imorgon (31/5) försvarar jag Övertorneås ära i P3:s Morgonpasset. Övertorneå fick idag i Morgonpassets tävling eller programinslag "Sveriges tråkigaste stad" facklan från Malå! Om och hur jag lyckas som Övertorneås försvarsadvokat, vart jag skickade vidare facklan, och hur inslaget kommer att redigeras ihop och låta, kan ni precis som jag höra i morgon, någongång mellan kl 06.00 - 09.30 eller på webben efteråt.