fredag, maj 12, 2006

Robbie Williams, here we come!

Så där ja! Nu har vi bokat biljetter med Norrlandståget till Göteborg den 1 juli. Sarita och jag lyckades få tag i två biljetter till Robbie Williams-konserten på det extra släpp, som var precis före påsk. Känslan av att vi är på väg och att det är på allvar, börjar så smått infinna sig! Det blir en höjdare att tillbringa min 31-årsdag på Robbie Williams-konsert. En bättre start på det tredje decenniet i sitt liv, är svår att föreställa sig.

Imorgon är det seriepremiär på fotbollens div V. Trots att jag tvivlat på Niklas självsäkra tips inför Övertorneå SK:s match mot Ullatti imorgon, måste jag nog börja tro honom. I dagens upplaga av världsbladet fanns nämligen en artikel där de tre tornedalska fotbollsklubbarnas lagledare spekulerade om årets serie och det verkade råda en förbluffande samstämmighet om att ÖSK nog kunde bli serietvåa (efter Gällivare/Malmbergets lag). Ja, jag har skrivit det förr här på bloggen och jag skriver det igen: egentligen är sport och jag, ingen lysande kombination. Mitt intresse är ... sporadiskt. Men imorgon håller vi tummarna för det internationella ÖSK och Niklas, Johan och grabbarna. Kör hårt!

Likaså hoppas vi förstås att Pello IF går en bra säsong till mötes. Kan inte vara lätt att få ihop laget till träning och tävling med spelarna utlokaliserade i Umeå, Uleåborg och Tammerfors! Med dessa rader riskerar jag reta upp kommunens alla fotbollsfans (och inte minst min kollega Johan - vilken av de kan ni locals lista ut!) genom att inte nämna Pol/Svanstein, som är det lag som spelar i den högsta serien. Förra säsongen innebar en nedflytt till div III, men vi får hoppas att det blir högst tillfälligt. Det som är spännande med det laget, är för en ovan sportkommentator, att de i vart fall verkar ha satsat på att förnya truppen och det kanske tyder på en långsiktigt ambition.

Själv kommer jag nog i ärlighetens namn mest att sakna damerna. Förra säsongen var jag på en fotbollsmatch och det var just när tjejerna lirade. I år har de skingrats för vinden; enligt min mycket initierade vän med råkoll på all idrott, har några stycken av de värvats till Haparanda, några har flyttat osv. Däremot är ett Flickor 18-lag på g, och det är ju så gott som något!

När vi åt middag hörde vi en debatt mellan justitieutskottets folkpartistiske ordförande Johan Pehrson och hans "andreman i utskottet" tillika opponent i det här fallet Britta Leijon (s) på Studio Ett i P1. Om detta har jag bloggat på vår riksdagsledamot i JuU:s, Johan Linanders blogg (som kommentar på hans inlägg "Ökad konkurrens för musik och film". Jag håller med Pehrson om att man borde kunna utöka skyddet för barn mot våld och övergrepp och tycker att det var ett intressant förslag.