onsdag, maj 24, 2006

Mona - inspiratören

Vännen Cecilia mejlar och skriver "så många frågor, så lite tid" och det sammanfattar verkligen läget. Mycket att göra på jobbet, mycket att göra på fritiden. Känslan av att sitta på insidan av en tvättmaskin med knappen inställd på centrifugering infinner sig. Man vill bara säga stopp, stanna och få tiden att gå lite långsammare, få jorden att snurra lite saktare. Men det går ju inte.

Och vännerna. Och de nära och kära, som man inte tar sig tid att prata med. I helgen döper Jenny och Mikael lilla Agnes, som föddes den 9 mars. Och Jennys pappa har jag inte hunnit ringa! Och närstående i min omgivning brottas med sjukdomar. Och så mycket vi måste hinna göra och fixa i partiet. Och till helgen är det VårExpo i Svanstein.

Mitt i allt detta träffade jag hur som helst en av mina kusiner idag. Det är alltid lika roligt att prata med Mona. Hon driver en inredningsbutik här i Övertorneå och var idag - precis som så ofta annars - full av idéer, visioner och förslag på vad som kan och borde göras. Inte minst nu när IKEA-racet går. Det har alltid funnits starka kvinnor i min mors släkt. Min mormor var en sådan, min mamma och hennes systrar är sådana och även kusinerna verkar vara av det rätta sega virket. Det kändes bara så inspirerande att träffa och prata med henne, och det var med lätta och glada steg jag gick hem i regnet. Hon utstrålade mycket energi och sprudlade och talade livligt om alla idéer hon får när hon är ute och springer vid Torneälven vid hennes hemmatrakter i Niskanpää och Kattilakoski.

Som den pollenallergiker jag är kan jag inte låta bli att njuta av regnet. Och egentligen spelar det ingen roll att det regnar, när solen skiner inombords. Men nu när många är lediga till helgen och vi ska kampanja utomhus på VårExpot hoppas jag förstås på bättre och finare väder.

Och nu hinner jag inte blogga mer idag. Nu ska vi åka till Kalix. Musiklinjen på folkhögskolan (vars styrelse jag f ö nyligen blivit invald till) har 25-årsjubileum och Göran och jag ska se deras show ikväll. Enligt mamma som åkt till Umba, Ryssland var den fantastiskt bra och det verkar Kurirens recensent också ha tyckt enligt dagens tidning.

Må så gott i helgen! Ta hand om er!