måndag, maj 31, 2010

Om representation

I fredags (28/5) så var turen äntligen kommen till Övertorneå i NSDs representationsgranskning. Som jag 20 dagar tidigare bloggat har jag sett fram emot granskningen i sig och förstås Övertorneås del av den.

Uppenbarligen har vi skött oss. Den representation som skett har följt våra rutiner och riktlinjer och i överensstämmelse med gällande alkoholpolicy. Så när det inte gick att slå ner på den, fick Lotta Nilsson och Linda Danhall spinna storyn tills de fick en intressant vinkling. Reportaget innehåller inga sak- eller faktafel.

Däremot har man intressant nog bl a valt att för läsarna undanhålla...

* att av de 622 500 kr vi satsade år 2009 på representation har 147 000 kr spenderats på guldklockor till de medarbetare som tjänat oss i 25 år, till julklappar till alla anställda (ett presentkort á 100 kr till våra lokala handlare) samt fruktinköp, dvs ren och skär personalvård.

* att till ett av de tillfällen min sambo var med och representerade Övertorneå kommun, dvs vår näringslivsgala, var alla ledamöter i KS au, dvs vårt tillväxtutskott, inbjudna. I år valde fler politiker att delta med sin respektive.

* att inför varje inbjudan eller festtillfälle har noga analyserats vilka som bör delta, vilka politiker och/eller tjänstemän som bör delta. Har dessa tillfrågats har kommunen även betalat för medföljande respektive. Det tycker jag är ett rimligt tillvägagångssätt. Vad är alternativet? Ska förvaltningschefsfruar/män och politikersambos betala, för att de följer med sin tjänstgörande sambo?

* att på lunchen 22/6 när filmbolagets tre företrädare för första gången besökte oss och scoutade lämpliga inspelningsmiljöer till det som sedermera blev prisbelönta novellfilmen Höstmannen (som f ö genererade 250 gästnätter och lokal konsumtion) deltog Göran i egenskap av tjänstgörande kommunal medarbetare.

Inte i kraft av att han var min sambo. Vad är alternativet? Är det rimligt att personer anställda i kommunen betalar för sin lunch - när de hjälper mig att ta hand om gäster - bara för att de har en viss relation till mig? Göran gjorde sin sista dag i Övertorneå kommun 5 januari 2010, efter att ha sagt upp sig, så nu slipper skattebetalarna i vart fall det problemet, att han i sin tjänsteutövning vid två tillfällen representerat med mig.

Men mer intressant är kanske hur man på första sida och i rubriker valt att framhålla...

* att just jag haft med min sambo på Övertorneå kommuns och därmed skattebetalarnas bekostnad vid fyra tillfällen förra året.

Det är jag ju säkert det enda kommunalrådet i länet och landet att ha haft, ha och fortsatt kommer att ha, eller hur?

Det värsta av allt är att de tagit - antagligen den enda bild på Göran och mig tillsammans de har - från ett privat besök på förra årets sommarpremiär på Hanhivittikko fäbod. Vi åkte dit på kvällen för att vi älskar den platsen, för att vi båda jobbat med att tillsammans med de andra entusiasterna där åstadkomma den levande fäbod-verksamhet som numera bedrivs där sedan 2003. Hade jag då anat eller förstått att den bilden skulle kunna komma, att återvinnas inte i anslutning till det evenemanget, utan i ett förment skandalreportage om hur jag slösar med skattebetalarnas pengar och bjuder med Göran, hade jag aldrig ställt upp på fotograferingen. Då förstod jag inte att det kunde bli så.

Priset för det fotot är högt. Hanhivittikko är ett av våra allra käraste hjortronställen i Övertorneå kommun. Inte ens där är vi längre fredade. En av våra käraste platser, där jag firat mina födelsedagar, tagit med gäster från när och fjärran dit, fick film inspelad på den platsen - är nu nedsolkat av NSDs äckliga bildpublicering. I bildtexten köper de sig fria med det lilla ordet "dock" - "Den här bilden är dock tagen i samband med ett kosläpp i Hanhivittikko."

Jag drar en slutsats. Våra lokalar sossar är tydligen så dåliga oppositionspolitiker att rörelsens tidning måste rycka ut till hjälp. Som en god vän sade till mig apropå artikeln: "Men vad kan du förvänta dig av NSD?" Nej, helt rätt - utifrån det jag vet och varit med om under min tid som KSO i Övertorneå - vad kan jag förvänta mig av NSD?

En tidning som inte drar sig för att insinuera att jag personligen har samröre med en organisation som av Rikskrim m fl bedöms utgöra en del av den organiserade brottsligheten. En tidning som gör en story av att jag har med mig min sambo på vissa representativa uppdrag. Och det, NSD och alla andra som orkar höra på, det tänker jag att fortsätta med.