fredag, juni 25, 2010

Trevlig midsommar!

Whoah, vilken vecka! De tre senaste veckorna har varit så speedade och maxade av aktiviteter att jag under gårdagen kände mig närmast vimmelkantig. Emellanåt är tempot i mitt kära uppdrag sådant att det känns som att man sitter på insidan av en tvättmaskin i centrifugeringsläge. Det är då det är viktigt att bromsa, stanna upp och ta en paus. Därför är jag så glad och tacksam över den pågående midsommarhelgen, som firas här hemma, i Kuiva och i Övertorneå bland nära och kära med god mat och dryck.

Det är väl det att det lackar mot semester. Det är därför vi alla passar på och bara vill eller måste göra det här och det här före semestern. Och se'n sitter man där, med program, åtaganden och aktiviteter, var och en i sig roliga och meningsfulla, från morgon till kväll och blir ohjälpligt så trött. På sig själv och sin oförmåga att prioritera och planera klokt. Men det verkar vara ett livslångt träningsläger i mitt fall.

Av alla veckans möten och aktiviteter var ett guldkorn vår kommundialog med landstingets kulturgäng. Med direktör Elisabeth Lax i spetsen kom hon och hennes medarbetare från staben och ett par av länsinstitutionerna på besök. Vi hade från kommunens sida bjudit in brett och stort eftersom det händer så kolossalt mycket just på kulturområdet i vår kommun. Och många slöt upp till vår stora glädje. Det blev ett härligt möte där kreativiteten, lusten och inspirationen flödade.

Jag är så glad över att Alliansregeringen vågat införa den sk kultursamverkans- eller koffertmodellen på kulturområdet - ett decentraliserat beslutsfattande över statliga kulturresurser. Och jag är så glad över att vi i Norrbotten blev det enda län utöver de fyra regionerna som nu får vara piloter i koffertmodellen. Nu är det upp till oss själva att ta vara på de möjligheter den här reformen innebär och gemensamt mellan landsting, kommuner, civilsamhälle och enskilda kulturutövare knåpa ihop en så bra och heltäckande kulturplan att den senare kommer att fungera som en ändamålsenlig vägvisare när vi ska prioritera och fördela resurser.

Vi har hunnit ha en bastu- och grillkväll i Koijumaa fäbod mellan kommunen, Företagarna Övertorneå och, som nyhet för i år, med våra finska motsvarigheter och kollegor. Jättekul! Vi behöver mer samarbete och samverkan med våra finska grannkommuner på alla plan. Inom kommunen kan vi göra hur mycket som helst, men även fler sektorer vinner på ett ökat samarbete, som t ex privata sektorn. Ylitornio har nu sin nyegamle kommundirektör Tuomo Karjalainen på plats, och jag ser fram emot att få lära känna honom och tillsammans med honom förhoppningsvis ta nya tag för att utveckla vårt samarbete.

De informella och lättsamma gemensamma mötesplatserna mellan kommunala beslutsfattare (politiker och tjänstemän) och företagare är viktiga, inte minst som komplement till de mer formella eller ärendestyrda träffar och aktiviteter som annars dominerar arbetsåret.

Under veckan som gick gästades vi också av Tillväxtverkets ledningsgrupp som gd Christina Lugnet bjudit upp till Tornedalen. Det var ett kärt besök och jag hade förmånen att få guida gruppen genom resan i vår kommun och berätta om oss, våra möjligheter och de utmaningar vi hanterar och står inför. Det är viktigt att centrala beslutsfattare just besöker oss på ort och ställe och med egna ögon upplever vår vardag och verklighet; det här med gränsen, med avstånden, med demografin och våra fantastiska förutsättningar.

På måndag hade jag en gång tänkt påbörja efterlängtad semester. Det hinns inte med. Istället åker vi till Vittangi för att hålla arbets- och beredningsutskottsmöte i Leader Tornedalen. På tisdag händer det roliga saker i bl a Svanstein och så där kommer det att rulla på.

Det händer mycket positivt just nu och det gäller för oss alla att smida medan järnet är varmt. Jag känner stor tillförsikt och förtröstan över den närmaste framtiden för oss i Övertorneå kommun och det är kul när man emellanåt kan få skörda frukter av hårt arbete.

På måndag kanske vi borde skicka brev till regeringen och Naturvårdsverket om att vi också behöver få använda besprutning i myggbekämpningssyfte? Huvvaligen, så mycket mygg vi har i år. Jag trodde att alla mygg var hos oss i Övre Kuiva, men det sägs att de visst håller till i Risudden, Hedenäset och Svanstein också. Det är det enda som stör ett annars så vackert och midsommarfagert Tornedalen.

Jag vill önska alla mina läsare en skön och trevlig midsommar. Snart är det dags för det härliga sommarnöjet och familjefesten vid Kuiva Folkan. Vi ses! Var rädda om er i midsommartid och njut av solen och värmen.