torsdag, juni 17, 2010

Orkar inte kämpa emot...


... och hålla tillbaka mitt rojalistiska glädjerus eller låta bli att ryckas med i bröllopsyran längre.

Imorgon smäller det. Imorgon får jag och kommunfullmäktiges ordförande Riitta Björk glädjen och förmånen att tillsammans med våra kollegor från hela Sverige på regeringens mottagning för kronprinsessparet gratulera och lyckönska Kronprinsessan Victoria och den blivande prins Daniel.

Jag är otroligt stolt och glad över att tillsammans med Riitta få vara de två som företräder Övertorneå kommun vid detta historiska tillfälle. Det är inte så mycket glamour i mitt kära uppdrag och för mig som aldrig träffat någon medlem av det svenska kungahuset är det här en stor sak. Min farmor och min mormor var mycket intresserade av och engagerade för monarkin. Kanske är det detta urmodersarv i mig, som gör att det känns så stort. Tänk, vad skulle farmor och mormor ha sagt, om de skulle ha vetat...

Jag vet. Endel tycker att all mediabevakning av prinsessbröllopet bara är för mycket. Överallt. Från morgon till kväll.
Så jag har försökt behärska mig. Tills nu. Nu tänker jag bara njuta av det som kommer att ske. Imorgon och i övermorgon.