torsdag, juni 29, 2006

Från en Cecilia till en annan

Precis hemkommen från Hanhivittikko och torsdagskvälls-aktiviteten, där vi firade Leena Raukola och Christina Snell-Lumios nyutkomna bok Hanhivittikkos skönheter med släppfest, har jag börjat packa väskan inför min lilla Västkust-resa. Imorgon kväll sätter Sarita och jag oss på nattåget till Göteborg och Robbie Williams-konserten. Det ska bli härligt att börja semestern på detta sätt. Som vanligt har sista veckan före semestern varit hysterisk. Trots att jag tillbringat den dagtid på Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda och intensivkursen i nybörjarryska, har aktiviteterna och åtagandena i partiet och i övrigt hopat sig och det har känts som att dygnets timmar långtifrån räcker till.

Intrycken är så många och nu under semestern får jag sortera lite i de. Att studera på Sverigefinska folkhögskolan är mångfacetterat. Vi har haft bra lärare och en bra kurs, men därutöver har även miljön i övrigt varit berikande. Lokaliteterna är fina och skolan är välskött och underhållen. Restaurang Minerva har otroligt god mat och finns i en intressant byggnad. Design, konstverk och konsthantverk pryder skolan och ger en speciell känsla. Från denna vecka kommer jag särskilt sakna den nya bekantskapen Cecilia från Backe i Jämtland och Uppsala. Trevlig hemresa och välkommen åter till Norrbotten, Cecilia.

Men nu ger mig av för att träffa en annan Cecilia. Nämligen Cecilia Gustavsson som jobbade här på Övertorneå kommun för några år sedan, men som numera återfinns i västgötska Vårgårda, där ett annat efterlängtat återseende blir Marianne Andersson. Förutom dessa damer, ska Sarita och jag göra Göteborg och därefter ska jag under några dagar med hyrbil ta mig runt bland Västkustens pärlor. Vi får väl se vilka nedslag jag kommer att göra. Så många platser, så mycket att se, uppleva, så lite tid. Torsdag nästa vecka (6/7) flyger jag återigen hem till Norrbotten och Tornedalen. Veckan därpå blir det hårt kampanjande på våra marknader runtom i kommunen, och det känns härligt och roligt! Ha det gott tills vi ses och hörs, kära blogg-besökare!