lördag, juni 17, 2006

Tell the girls, I'm back in town,

som en av mina favoritartister, Marit Bergman, sjunger i titelspåret på CD:n Baby dry your eye! Nu är jag inne på tredje dygnet av min mini-semester i Stockholm, och det är alldeles, alldeles underbart att tillbringa några dagar i huvudstaden igen. Gårdagens fest på Långholmen och överrasknings-tricket från oss f d anställda blev förstås en höjdare! Det var så roligt att återse alla kära gamla ansikten, vänner och bekanta och samtidigt bli lite uppdaterad på de senast anställda medarbetarna på riksdags- och partikansli. Det var en speciell kväll eftersom det var sista natten med gänget för en del. Det var den här mandatperiodens sista fest med nuvarande gäng och fyra ledamöter tackades också av för gott.

Annars har jag mest njutit av att vara i Staden igen. Precis som när jag tidigare registrerade, noterade av alla detaljer hemma i Tornedalen när jag bodde här eller i Bryssel, gör jag nu med Stockholm. Morgnarnas motionsrundor runt Råsta- och Lötsjön är fantastiska: det är andra dofter, annan vegetation och växtlighet, annat fågelliv. Att vandra under ekar och kastanjeträd, att passa sig för gässen, som jag kommit att respektera på gränsen till frukta (se'n en promenad runt Packhusudden nedanför Thielska galleriet här en dag för några år sedan) ter sig helt underbart. Att känna doften av tunnelbana, att uppleva svalkan och väggmålningarna och utsmyckningarna på Sumpans T-banestation Näckrosen eller de röda väggarna på t-banestationen i Solna centrum, att prydligt ställa sig till höger i rulltrappan på väg upp ur t-banan, så de stressade urbana med lätthet kan jaga förbi; allt ser jag, allt märker jag, det mesta njuter jag av och bara går och myser över.

Att läsa Metro på väg in till City är också mysigt. Idag (17/6) fanns en rolig och tänkvärd kolumn med rubriken "Vänner en clean start" med temat vänner som komplement till släkt och familj. Whoah! Tiden går så fort när man har roligt. Dag och jag har kunnat ströva omkring och shoppa på vart sitt håll, sammanstråla för kalla, svala och läskande drycker och nu är dags att bege sig till Söder och middagen med Stina och Maria. På måndag efter lunch bär det av hemåt igen. Vad skönt det var att komma iväg lite grand, få se lite annat, träffa gamla vänner och äta libanesiskt. Det var ett tag se'n.