torsdag, juni 08, 2006

Hanhivittikko, Ungt Val och Sverigedemokraters enkla propaganda

Ikväll är det dags för årets efterlängtade fäbodpremiär på Hanhivittikko. I skrivande stund bjuder Luleå på lite molnigt väder, men jag hoppas att kvällen i Hanhivittikko bjuder på ett uppklarat och helst förstås soligt väder, när vi nu ska släppa lös årets fjällkor och får.

Igår kom Aftonbladets och Lunarstorms Ungt Val 2006 att uppta mina tankar. Den stora nationella nyheten att Sverigedemokraterna skulle bli tredje största parti om ungdomarna 15-21 år fick välja, hade ingen lokal efterföljare hos oss i Övertorneå. I själva verket var det i vår kommun Sverigedemokraterna hade lägst stöd (2,7%) bland länets ungdomar. Det känns hoppfullt.

I dagens NSD debatterar sverigdemokraten Andreas Ekström mot NSD:s ledarskribent och jag blir upprörd när jag ser att Ekström hävdar att "mindre trevliga sidor av det mångkulturella samhället skulle vara hedersmord, en hemsk kvinnosyn, ökad kriminalitet, segregation, rotlöshet och enorma ekonomiska utgifter för Sveriges skattebetalare". Vad är orsak och verkan till de problem Ekström beskriver? Hur kan man utan vidare påstå att det mångkulturella Sverige leder till enorma ekonomiska utgifter? Att hemsk kvinnorsyn och rotlöshet skulle vara effekter av det mångkulturella samhället är också exempel enligt min uppfattning på grava förvanskningar av verkligheten.

Jag är stolt över vår justitieutskottsledamot Johan Linanders raka linje, klara och konsekventa besked i frågan om fildelning av upphovsrättsligt skyddat material. Det var klokt av Centerpartiet att reservera sig mot införandet av lagen och nu verkar de andra partierna ha tagit intryck av den senaste tidens händelser; åtalen mot privatpersoner, tillslaget mot Pirate Bay som drabbat många oskyldiga, vars servrar tagits i beslag m.m. Sent ska syndaren vakna, heter ett gammalt svenskt talesätt. Bättre sent än aldrig, lyder ett annat.