söndag, januari 08, 2006

Girlpower på basketplanen

Kl 10.00 i förmiddags gjorde Övertorneå IF:s tjejer upp om guldet i Basket-DM för flickor B mot flickorna från Råneå. Övertorneå-tjejerna bärgade hem guldet med en betryggande seger. Det är häftigt att se hur våra korta tjejer - med undantag av Sanna som sticker upp - med kämpaglöd, allvar och humor i blandad kompott faktiskt håller de betydligt längre motståndarna stången. Snabbhet tycks kompensera längd och min gamla misstro och fördom att basket är en sport, där de långa är särskilt gynnade, kom på skam. Jag älskar när jag blir av med mina fördomar eller när de i vart fall får sig en kraftig törn!

Jag har de senaste åren noterat skillnaderna i förhållningssätt och framtoning mellan våra och andras ungdomar. Precis som vanligt taggadde Råneå-tjejerna högljutt upp sig inför matchen, medan våra mer stillsamt, samlade ihop sig. Men väl ute på plan, tog våra flickor plats, klev fram och gjorde skillnad. Mycket skrik för litet ull, lyder ett hederligt gammalt svenskt uttryck. Det gäller att erinra sig det också i politiken, speciellt om man som jag är lite ivrig av sig.

Jag har de senaste 3,5 åren haft den stora förmånen att arbeta nära, med och för vårt kommunalråd Arne Honkamaa (s). Han har imponerat på mig och i mina ögon vunnit i längden med sin ödmjukhet. Ödmjukhet är en dygd, som inte ska förväxlas med otydlighet eller undfallenhet. Ibland kan vi tornedalingar vara väl så ödmjuka, och med Laestadius hoppandes på den ena axeln och Luther på den andra, har budskapet att inte förhäva sig getts oss med modersmjölken. Men ibland är det faktiskt nödvändigt att våga ta för sig och våga ta plats. Tricket är att hitta balansen!

Finns det mätningar eller undersökningar om föreningstäthet? Jag vet att en faktor som föreningstäthet har betydelse för en orts förmåga att skapa utveckling och förnyelse. Föreningstäthet och den ideella sektorn är viktiga komponenter i det, den amerikanske statsvetaren och numera Harvard-professorn Robert D. Putnam kallat för "socialt kapital" (Putnam drar i artikeln Bowling alone: America's declining social capital en parallell mellan socialt kapital till fysiskt kapital eller humankapital, där verktyg och träning ökar den individuella produktiviteten, och menar att det sociala kapitalet har samma utmärkande drag som den sociala organiseringen: som nätverk, normer och socialt förtroende som möjliggör samordning och samarbete till ömsesidig nytta.) Det vore roligt att veta hur hög föreningstätheten i Övertorneå är i jämförelse med motsvarande glesbygdskommuner. Min gissning och känsla är att vi skulle ligga bra till också på en sådan lista.

Alla ideella föreningar som finns i vår kommun är fantastiskt viktiga i vår kommuns utveckling. Det arbete människorna i dessa föreningar lägger ner ovärderligt. Utan de skulle vi vara en , i andlig mening, fattig kommun. Det är tack vare dessa vardagshjältar, vi vanliga dödliga Övertorneå-bor kan välja mellan en lång rad olika fritidsintressen över hela skalan från kultur, idrott och nöjen. Vi har ca 15- 20 olika former av idrottsutövande och Övertorneå kommun stöttar dessa aktiviteter med i princip fria lokaler. Visst, kan man alltid tycka att det borde göras mer eller ännu bättre, men nog har vi en bra grund att stå på inför framtiden. Drivkraften att utveckla, förmågan att tänka nytt och annorlunda, att ha visioner och ambitioner med vad man vill uträtta ytterligare, är en nödvändig motor för att man inte ska lägga sig till ro, bara förvalta, stagnera och stelna.