tisdag, januari 17, 2006

Det tänks och det skrivs...

... och hur ska man som heltidsarbetande fritidspolitiker ha en chans att hinna med? Frågan inställer sig med jämna mellanrum, när man med näsan knappt ovan vattenytan i nyhetsflödet på sin höjd bara hinner snappa eller notera allt som susar förbi en. Allt man borde eller skulle vilja sätta sig in i, läsa igenom. Allt man skulle vilja hinna tänka igenom för att bilda sig en egen uppfattning. Men icke!

Idag kom en rapport jag hunnit börja längta efter, men som jag ännu inte hunnit läsa eller ens ladda ner. Den borgerliga arbetsgruppens rapport om utrikes- och säkerhetspolitiken. Det blir spännande läsning.

Minst lika spännande läsning blir Sören Ekströms och Jakt- och fiskerättsutredningens slutbetänkande "Jakt och fiske i samverkan". Knappt var utredningens presskonferens avslutad innan Jägareförbundet sågat betänkandet och föreslår att allt kastas i papperskorgen. Själv förbehåller jag mig rätten att studera förslagen och bilda mig en egen uppfattning. Ambitionen att så långt möjligt hitta lokala lösningar och samråd mellan berörda (markägare, samer, jägare etc) känns lovvärd. Fortsättning följer!

Och imorgon onsdag 18/1 är det partiledardebatt i riksdagen. Missa inte valårets första partiledardebatt! Följ den på Sveriges Radio P1 kl 09.00 eller se Maud & Co live på SVT2 med start samma tid.