måndag, juli 31, 2006

Bloggpaus pågår...

ifall ni inte redan upptäckt det. Husköpet i Övre Kuivakangas bidrar till att splittra mina tankar och åtaganden just nu. Jag återkommer inom kort på bloggen med politiska iakttagelser.

Tills vidare några kommentarer om aktuell politik och sammanfattande rader av sommaren... så här långt:

¤ Övertorneå kommuns köp av Pullinki Ski och Wildmarkens Hälsa & Friskvård
Inte ett roligt beslut. Men nödvändigt för att säkra norra kommundelens kort- och långsiktiga framtid. Med ett samlat ägande och grepp finns nu förutsättningar att skapa en helhetslösning för en utvecklad sportturism (kanske framför allt vintersport) med bas i Svanstein och tjänster i byarna runtomkring.

¤ NUTEK:s granskning idag av kostnaderna för byråkratin och regelkrånglet som drabbar Sveriges företagare
Äntligen har en sådan gjorts. Givetvis var innehållet av sådant sprängstoff att regeringen kände anledning att mörka rapporten över valet! Ännu ett i raden av argument till varför Sverige så väl behöver ett maktskifte! Om inte den sittande maktfullkomliga regeringen behöver time-out, så gör vi svenskar det.

¤ Israel - Libanon-krisen i Mellanöstern
Jag saknar ord för att uttrycka den vanmakt och frustration jag känner över situationen. Inte ens två dagars eld upphör kunde Israel fullfölja. Och samtidigt stärks det folkliga stödet för radikala grupper som Hizbollah i takt med den fortsatta israeliska offensiven. Var ska detta sluta? Hur ska något gott komma ur det som nu sker?

¤ Sommarens bästa deckare? "Den inre kretsen" av Mari Jungstedt som gått som sommarföljetong i Kuriren. Sista avsnittet publicerades förra måndagen när jag också återgick till jobbet efter tre veckors semester. Det kändes som att det faktum att det var sista avsnittet och första da'n på jobbet efter semestern också markerade att den ljuvliga sommaren sakta går mot sitt slut.

"Det blod som spillts" av Åsa Larsson har jag inte läst förrän nu. Och egentligen har jag inte gjort det nu heller. Jag lyssnade på den i en uppläsning av Katarina Ewerlöf och den var väl bra, även om det var extremt irriterande att höra hennes taskiga uttal av ortsnamnen. Det sänkte tyvärr upplevelsen. Idag kom "Fyren" av PD James från bokklubben och den känns spännande. Mina ansträngningar att inte bara läsa deckare under sommaren, har ebbat ut. Jag har börjat på "Anna, min älskade" men den tar sig inte riktigt. Samma sak med hörboken Gangsters av Klas Östergren i uppläsning av Reine Brynolfsson. Det känns som att boken aldrig kommer till skott och att historien bara rör sig som katten kring het gröt. Inte undra på att man måste dra igång bredvid-läsnings-projekt på sidan av...

¤ Sommarens bästa låt? "Hip's dont lie" med Shakira och Wyclef Jean. Trots Robbie Williams-konserten 1 juli!

¤ Sommarens bästa Sommar-pratare (hittills)? Åsa Larsson om sin barndomssomrar hos sin mormor i Kurkkio. Eller Malin Berghagen - av alla människor. Jag blev förvånad och imponerad av hennes program. Wikegård var en klar favorit som höll förväntningarna. Däremot var Persbrandt en besvikelse - gnällig och bitter. Kattis Ahlström var ganska bra, rolig med självdistans.

¤ Sommarens godaste grillrätt? Kanske den whiskymarinerade entrecôten i fredags. Mnnnmm.

¤ Sommarens bästa dopp? Playa del Kuiva - såklart! Även om det var lite väl många bromsar. När vattnet i Torneälven sjunker och sandbankarna växer i omfång är de oslagbara strand hang-outs. Som utomlands! Och hur många badare kan promenera över till Finland?

¤ Sommarens roligaste dans? Buggen i Jänkisjärvi. Och discot på Tornedalia på marknadsfredagen när min bror, Göran och jag fick shaka loss. Det händer tyvärr inte alltför ofta. Men roligt var det.

¤ Sommarens mest puckade replik? "Vet du vem jag är?!" fräste en överförfriskad ung man till mig - medan han stod på mina tår! - på fredagskvällen under Matarengi marknad. Gå hem och tagga ner, darling. Inte bra att ta sig själv på så stort allvar, att man måste be sina kompisar tala om för andra kroggäster vem man är. Lite Anna Sjödin-varning där.

¤ Sommarens hetaste ögonblick. Bastun i stugan i Lahnasuando i fredagsnatt. Hjälp, vad jag hade eldat! Det gick inte ens att ta löylyä! Och ur vattenvärmarens skorsten syntes eldslågor. Nej, annat var det i den behagliga värmen i rökbastun på Hanhivittikko och i Arendt Hannus i Soukis på Öppen rökbastu i juni eller i bastun i Karungi.

¤ Sommarens bästa politiska utspel? Mauds förslag under Almedalsveckan att införa greencard för en organiserad arbetskraftsinvandring. Gillar det förslaget skarpt och är stolt över att tillhöra ett parti som ständigt ser frågor ur nya aspekter och kommer med nya lösningar på gamla problem. Som vissa andra a) inte ser/erkänner b) inte har förmåga och/eller vilja att åtgärda.

Var rädda om er och ha en fortsatt trevlig sommar. Whereever on earth you are.