onsdag, april 26, 2006

Ett hav av möjligheter

Har precis totat ihop lite text till det kommunala handlingsprogram som vi håller på att ta fram. Imorgon kväll ska vi träffas i arbetsgruppen och gå igenom materialet och producera ett förslag, som vi kan jobba vidare med i helgen. Puh! Är så trött att ögonen blöder.

Det blev en lång dag idag med start i Kalix kl 05.30 imorse. Min kollega Jan och jag skulle hinna med 07.35- flyget imorse och jag delade upp min resa med övernattning hos mamma. Vi hade Hanhivittikko vänner-möte igårkväll så jag kom inte iväg från Övertorneå förrän framåt kl 22.

Eftersom Jan och jag jobbar i ett Barents-projekt är det inte att undra på, hur ofta vi pratar Barents och det som händer och sker i området. Senast i förrgår (24/4) skrev den norske utrikesministern Jonas Gahr Stöhre på SvD:s Brännpunkt om regionen. Det känns nästan generande och pinsamt när också en norsk (eller utländsk minister överhuvudtaget!) måste tala om för oss svenskar att det nu "är det dags att utvidga perspektivet och inleda ett nytt samarbetskapitel i de allra nordligaste områdena".

Vi är många som oroar oss för hur den svenska regeringen hanterar frågan om Barentsregionen. Det finns åtskilliga exempel på hur Sverige laggar efter, framför allt efter våra nordiska grannar, Norge och Finland men även andra, och hur Sverige tyvärr också i åtskilliga fall prioriterat ner frågan och sänkt ambitionsnivån. Det tycks som om man i Stockholm inte riktigt förstår frågans vidd och betydelse. Det är synd och det är vi norrbottningar som får betala priset i form av uteblivna utvecklingsmöjligheter!

Så därför alla Barents-vänner: snart är det återigen finländskt EU-ordförandeskap och frågan om den Nordliga dimensionen kommer att lyftas fram på agendan. Låt oss icke förtröttas i kampen och sprida ljus och upplysning om det hav av möjligheter som Barentsregionen representerar! Håll ut och keep up the good work!