söndag, augusti 20, 2006

Länet runt på två dagar

Hå, hå, ja, ja. Imorgon bär det av på tjänsteresa till Luleå och senare till Kiruna. Jag borde vara hemma i Övertorneå igen 782 km senare på tisdagkväll vid
19-tiden. Den här gången åker jag kollektivt nästan hela rutten. Buss till Luleå imorgonbitti, tåg därifrån till Kiruna och så tillbaka med bussen till Överkalix och sista biten hem hämtar Göran mig med bil. Norrbotten är fantastiskt.

Idag sammanstrålade jag och min kommunkretskollegor Christina från Överkalix och Kurt från Pajala för fotografering i Överkalix. Det blev fina bilder i solen med varma vindar framför Kalix älv, som ska ackompanjera en kommande gemensam debattartikel om Östra Norrbotten.

Och apropå älv. Igår (19/8) var det Nationalälvdagen. Vid 21.30 i Svanstein igår tittade Sarita och jag på hur ett par båtar med tända facklor passerade ner längs med Torneälven. Det var mysigt och stämningsfullt när det skymde och blev allt mörkare med tända marschaller och små eldar vid stränderna. När vi körde tillbaka ner till Övertorneå hade också finnarna hakat på med tända eldar och facklor utmed stränderna. Hög mysfaktor!

Vi fick också chansen att se de coola bokstäverna i Svanstein. Ovanför byn, på berget ovanför skidstugan och idrottsplatsen har byborna snickrat bokstäver, målade i rosa (för att matcha byakyrkans färg) och 30 m breda står de där. Så nu har Hollywood fått konkurrens om sin profilering. Jag gillar tanken skarpt - Svanstein och Hollywood!

Så förutom lite valaffischering, debattartikelskrivande och fotografering har helgen ägnats åt 65-årsfirande och husrenoverande. Jag har snickrat mina första valaffischskyltar och var först ute i fredags kl 17 med årets valaffischering. Hemma i Kuiva har jag också satt upp en skylt bredvid en hög bråte och brädor. Valaffischens motiv? "Ivriga bävrar" Vad skulle annars passa bättre?