tisdag, december 13, 2005

När Världen kom till Byn...

Har firat min lediga dag med att tidigare idag besöka min "hem"- och konfirmationskyrka. Nämligen den i Korpilombolo. Luciafirandet inleddes kl 09.00 i morse och blev den sista nattfestivalsaktivitet jag personligen hann med, sedan den två veckor långa Nattfestivalen startade torsdagen den 1 december.

Det har varit två hektiska veckor med fullspäckat schema. Själv har jag hunnit delta i seminariet Kvinnokraft och Kultur - två K:n för utveckling av glesbygden, med den mer intressanta underrubriken "Är den norrländska machokulturen utvecklande för glesbygden?", invigningsprogrammet och Gasparmåltid, skrivarstuga med en av mina favoritpoeter (Mona Mörtlund), ett poesi- och musikprogram och två konserter. Allt har varit fullständigt fantastiskt. Bara känslan att se så mycket folk samtidigt i Korpis är häftig. Likaså är det oerhört inspirerande att se att allt arbete och engagemang Linnéa, Kristina, Lena och många, många andra Korpis-bor lagt ner för att fixa allt, uppskattas.

Personer från 8 olika länder har deltagit som medverkande i festivalen. Att sitta i ett knökfullt medborgarhus i Korpis och lyssna på direktören för Cervantes-institutet i Stockholm, läsa spansk poesi på ursprungsspråket var coolt. Att i samma knökfulla medborgarhus på dagen en vecka senare först få njuta av utflyttade Korpis-tjejerna Tina Slättholm och Lisbeth Öbergs skönsång och vackra musik och en stund senare känna gåshud och rysningar av välbehag när Sofia Jannok jojkade, är ett par andra personliga hightlights.

Störst av allt är nog trots allt att se den kraft och kreativitet som flödar i Korpis, och som alla engagerade funktionärer i festivalstaben och på Tre Sågar uppvisar. Det bådar gott inför framtiden! Jag längtar redan till nästa upplaga av European Festival of the Night. Bra jobbat, Korpis!

Samtidigt som debatten om vad statssekreterare Lars Danielsson kom ihåg eller inte kom ihåg och vad han informerat eller inte informerat statsministern om böljar vidare, väntar jag - hittills förgäves - på att Norrbottens-Kuriren ska publicera mitt genmäle på ledarskribenten Bo Östmans angrepp på Centerpartiet med anledning av partiets ambition att snarast väcka misstroendevotum mot utrikesminister Laila Freivalds...