torsdag, februari 17, 2011

Överkompensation? Nej,tack!

När Övertorneå kommuns säkert juridiskt riktiga tolkning och tillämpning av det s k PBF-avtalet och 2003 års KF-beslut om fribeloppet, som ska undantas från samordning (avräkning) med ev andra inkomster, nu står klar för mig vad beträffar min ansökan om avgångsersättning har jag skriftligen undanbett mig all ev avgångsersättning över 80% av det arvode jag hade som kommunalråd.

Jag sökte avgångsersättning för att klara övergången från heltidsuppdrag till annan försörjning med sikte på ev perioder av arbetslöshet under detta år jag enligt avtalet är berättigad till sådan - inte för att toppa lönen från annan arbetsgivare med nästan lika mycket från Övertorneå kommun.

Effekterna av den gällande ordningen är i mina ögon orimliga, oanständiga och oförsvarliga. Därför tänker jag vare sig göra anspråk på sådan ersättning eller ta emot den. Jag tänker också försöka ändra regelverket. Så här kan vi inte ha det.

Och alla som oavsett anledning och/eller motiv spyr galla över att jag varit så "sniken" att jag gjort anspråk på avgångsersättningen, kan jag bara trösta med, att om jag hade varit så intresserad av att lata mig på skattebetalarnas bekostnad som ni tror eller försöker ge sken av, hade jag knappast tagit ett 6 v jobb i Arjeplog.

Jag står för min ansökan och mitt beslut att begära en nominell samordning/avräkning så att den ev avgångsersättning jag får från Övertorneå kommun, aldrig vid något tillfälle överstiger 80% av arvodet.

Mina belackare får fortsätta att hyckla och tycka att det är ok att tillämpa avtalet när manliga äldre socialdemokrater får politikerpension, men "sniket" när unga kvinnliga centerpartister begär att relevant del av samma avtal tillämpas.