måndag, februari 06, 2006

Hem, ljuva hem!

Har precis kommit tillbaka till Övertorneå efter en ny dag på resande fot. Idag hade vi möte i Brottsoffermyndighetens nämnd i Umeå och det blev en lång dag och tidig morgon. Nästan hela förra veckan var jag på turné i mitt arbete som projektledare på Kommunförbundet Norrbotten. Vi hade delegationer från Apatity och Kirovsk på besök i framför allt deras vänortskommuner Boden och Gällivare, men hann även med en del andra nedslag under veckan. Det blir ganska intensivt, när man är ute med en grupp från morgon till kväll.

Det känns skönt att vara hemma igen och slippa vara ute på vintervägarna med mörkerkörning. Det finns mycket att blogga om just nu: Maud Olofssons förslag att slopa LAS för unga upp till 26 år (som jag f ö debatterade i P4 Radio Norrbotten i fredags), men kanske framför allt karikatyrkrisen och dess allt mer skrämmande konsekvenser. När jag har kört hem under kvällen har jag givetvis följt nyhetsrapporteringen i radion och den senaste händelseutvecklingen ger vid handen att det nu uppstått oroligheter i Iran. Det väcker många tankar och känslor. Vad är det som händer och sker? Var ska detta sluta? Yttrandefrihet och pressfrihet å ena sidan, respekt för mångfald och religionsfrihet å andra. Hade vi publicerat liknande bilder av judar? Varför är det okej att skämta och förstärka fördomar och uppfattningar om just muslimer? Inte vet jag. Men en sak är säker: detta kommer jag att fortsätta fundera på den närmaste tiden! God natt!